El primer (i darrer) reducte de les samarretes d’Iron Maiden


Aquesta crònica podria anar amb banda sonora incorporada, la de la cançó ‘La samarreta” del gran Ovidi Motllor.  “Va arribar un moment que vestir samarreta era contestatari, tot el contrari d’anar amb la camisa ben plaxadeta”. Qui parla es la Motserrat Serra, responsable del ‘xiringuito’ (la bonica paraula és d’ella) del número 126 de La Rambla, que no té ni nom, però que tampoc li fa cap falta. Potser l’anomenada cançó del cantautor de Xàtiva anava encara una mica més enrederida que el propi cometari de “la noia de les samarretes” (qualificatiu que l’ha acompanyada des començament de la dècada dels 70, des que regenta aquest comerç i que, tot sigui dit, l’honora), però, d’això no n’hi ha cap dubte, si algú hi entén d’aquestes peces de roba tan, si més no, característiques d’una manera d’entendre la música i la vida (de samarretes amb ‘transfers’, o sigui, amb aquest tipus d’estampació, es compren), i en aquesta ciutat, és ella. Peonera d’un producte del que, en fi, ara per ara, hi ha establiments per tot arreu, amb tots els motius, però que quan la Montserrat va, començar només es podia trobar a La Rambla, al seu reducte.

“Sempre he tingut clients agraïts, que sempre han confiat amb la mida de samarreta que els hi he donat. Al començament, la majoria –i el que ara explica la venedora no deixa de ser un comentari més, dels milers i milers que la seva memòria atresora, però curiós, molt curiós, això sí--  dels nostres compradors només eren nois joves i homes, cap noia ni dona, doncs vam començar amb samarretes que duien els dibuixos de grups de música ‘hevy’”. Des d’Iron Maiden i Metallica, doncs, fins acabar en la samarreta d’El Cronista de la Rambla (amb el logo del Joan Brossa, i que el cronista llueix, tot cofoi, a la fotografia que acompanya aquest text, no cal ni dir-ho), han estat milers i milers els símbols, signes, al·legories, dibuixos representatius de tota mena (ara, inevitablement, imperen els records de la Barcelona turística) que han sortit de la seva màquina d’estampar.

Quan temps durarà aquest quiosc en el seu indret, tant i tant característic? A més a més, a la porteria d’una escala de veïns, i amb un immens aparador frontal que és, si més no, una mena museu gairebé a l’aire lliure del disseny gràfic de la Barcelona (i del món) de les darreres dècades? La resposta, evidentment, no és tasca del cronista. Si ho és el testimoniatge i el reconeixement (a cada cosa, la seva mesura) d’un establiment dels de tota la vida i del qual, encara avui, només cal tenir ulls per poder gaudir-ne.



Comentaris