Vicenç Altaió (llibres, poesia, Brossa i el tràfic de les idees)


A vegades és difícil discernir quan La Rambla dóna caràcter a una persona o quan es una persona qui dóna caràcter a La Rambla. El més habitual, però, és que siguin vasos comunicants. Un exemple, clar, diàfan i lúcid, clar i català, és el del poeta i assagista (i una munió d’afers més, sempre al voltant de les arts i de les lletres) Vicenç Altaió. El president de la Fundació Brossa (el centenari del naixement del poeta farà fer moltes hores extres als seus responsables, afortunadament) viu gairebé al peu de La Rambla (molt a prop del Museu de Cera), des de fa tres dècades. A part de les nombroses obres d’art que atresora al seu domicili, el que més enlluerna a la gent sensible (cosa de la qual el cronista se’n considera, si més no, una mica), quan travessa la porta de l’entrada, són els llibres. Es tracta d’una biblioteca (pura i dura), que avança implacablement per totes les estàncies, amb tants volums com fulles deuen de tenir, tots junts, els centenaris plataners de La Rambla. “Llegir es un vici, és una cosa física. Cal llegir com qui respira, com qui passeja”, manifesta Altaió, a l’hora que presumeix, i no podria ser d’una altra manera, de desconèixer la quantitat exacta de publicacions que contenen les seves prestatgeries.

Quan es passeja per La Rambla, quan es rambleja (tot i que ramblejar implica una actitud més aviat badoca) om es troba, al terra, a l’alçada del mític El Regulador (l’actual Hotel Bagués), una placa que tothom coneix (tothom que s’hi fitxa, evidentment) amb la silueta d’un antifaç, daurada, obra del mestre Brossa. Recorda, precisament, el Premi de FAD Sabastià Gasch de les Arts Parateatrals (el jurat del qual va presidir el poeta durant molts anys), que el 1991, un abans dels Jocs Olímpics, va rebre, amb tots els honors, La Rambla de Barcelona. I, tanmateix, tots els espectacles de carrer que, llavors, allí s’hi celebraven. Avui en dia (tot s’ha de dir, també) prohibits per les lleis municipals. “Tothom havia conegut a Brossa. Va ser el poeta més radical, més autèntic, del segle passat –explica el president de la Fundació--. Un investigador que se’n fumia de l’alta literatura simbolista i noucentista, tot acostant-se a la cultura popular”. La Rambla serà, precisament (cosa que ni tan sols pot avançar, ara per ara, aquest cronista) un escenari natural més, dels molts que ubicaran el merexcut homenatge que la ciutat de Barcelona té pendent amb ‘El Joan’.

De poeta a poeta, de Brossa a Altaió. Vicenç, que va ser director del centre KRTU i de l’Arts Santa Mònica (en aquesta crònica s’haurà dit de passada, però tota la seva vida ha viscut immers en projectes culturals de dimensions gegantines) es defineix, tanmateix, de la ‘Generació de la Revolta Poètica’, però es denomina,  per damunt de tot, “un traficant d’idees”. Enfundat en una llampant bufanda de color carabassa (o potser taronja) que combina d’una manera excepcional amb la puntera de les sabatilles que porta el cronista (l’observació és com no, del mateix poeta), ambdós es deixaran retratar a la via pública, amb el monument a Colom de fons. Mentres tant, el relat de les vivències , llibres, idees, coneixences, amics i derìes (després d’un parell d’hores de conversa) del ciutadà Altaió surarà en l’ambient, encara, durant una bona estona.



Comentaris